Dar să nu judecăm cartea după copertă, nu-i aşa? În plus,
afişul menţionează cu litere de-o şchioapă numele unui regizor ce duce în spate
un portofoliu cu greutate. La Hollywood, numele domnului Hallström se traduce
prin primul rol notabil (şi cu adevărat memorabil!) al lui Leonardo di Caprio –
în Necazurile lui Gilbert Grape (What’s Eating Gilbert Grape?) – sau prin apetisanta poveste de dragoste din Chocolat. Prin Legea pământului (The Cider House Rules) sau Ştiri de acasă (The Shipping News). Toate – experienţe inedite, tulburătoare,
profund impresionante. Ce reuşesc cu multă eleganţă să alunece pe marginea unor
scenarii care ridică frecvent pericolul căderii în melodramatic. Oare să-şi fi
păstrat Hallström acelaşi simţ al echilibrului şi în cazul lui Dear John, făcut după un roman de
Nicholas Sparks? Adică se poate descurca şi pe un text realizat de producătorul
notoriu de siropuri à la Nopţi în
Rodanthe (Nights in Rodanthe) sau O
iubire de neuitat (A Walk to Remember)?
Din păcate, nu. Glisajul lin din filmele de mai sus devine
o deviere prin bălării în cazul lui Dear John – un film pe care vi-l puteţi imagina ca pe un lung clip de propagandă
pentru înrolare în armata americană. Personaj principal: soldatul John.
Personaj secundar: blânda şi blonda Savannah, scriind docilă scrisorele de amor
iubitului plecat la oaste. Conflictul narativ rezumat într-o frază: între
patrie şi iubită, pe cine alege militarul devotat? Răspunsul e redundant,
desigur.
Reflectoarele urmăresc fidele arhetipului americanului
patriot. John este Soldatul (cu majusculă!). Omul demn, puternic, care tace şi
face. Cu un trecut apăsător (alcoolism şi alte escapade adolescentine), dar
lăsat cu curaj în urmă. Gata oricând să sacrifice viaţa personală pentru a se
jertfi viteaz pe altarul răspândirii „libertăţii şi democraţiei” în numele
statului american. Iar Savannah nu se abate nici ea de la liniile unui portret
de personaj hiperbanal. Vajnicul Ken o descoperă pe candida Barbie – cu păr
bălai şi privire albastră, inocentă şi devotată, făcătoare de munci caritabile,
al cărei unic „păcat” asumat e că înjură uneori (dar, chiar şi asta, numai în
gând).
Banalul se extinde din portretele celor doi în
artificiile scenariului. Aventura amoroasă se înfiripă pe plajă – pretextul
perfect pentru a afişa pectoralii musculoşi ai soldatului de serviciu – şi
include plimbări sub clar de lună, sporovăieli dulci cu ochii aţintiţi la
stele, îmbrăţişări la lumina focului etc. Şi de parcă n-ar fi destul de rău că
filmul adună cu acribie material din manualul poveştilor romantice de duzină, Dear John vrea neapărat să fixeze şi un
mesaj ce se vrea „cu greutate”. După doar două săptămâni de amor pe plajă,
vacanţa se încheie şi cei doi sunt siliţi să apuce pe drumuri separate – el
pleacă la oaste, iar ea se întoarce la universitate. Evident, urmează schimbul
de epistole anunţat încă din titlu. Şi tot aşa cum rezultă de acolo, personajul
asupra căruia se concentrează cu precădere povestea de aici încolo este el.
John cel transferat dintr-un teatru de război în altul. Din Africa până în
Orientul mijlociu şi înapoi. Nu ştim niciodată exact unde se află, fiindcă –
nu-i aşa? – misiunea sa nu îi permite dezvăluirea acestui lucru nici măcar
iubitei. Dar pentru privitorul est-european va fi amuzant să îl descopere în
preajma unui local pe care scrie Kávéház – aflat, chipurile, într-una dintre
zonele fierbinţi de conflicte ale lumii –, privind pe ecranul unui televizor pe
care scrie ceva cu litere chirilice pe un fundal pe care se prăbuşesc turnurile gemene. Că
inscripţia din maghiară nu se asortează cu alfabetul afişat, ce mai contează?
În fond Ungaria şi Rusia sunt la fel de departe de inima Americii
tradiţionaliste din Georgia, de unde un prieten de familie al domnişoarei
Savannah îi strânge solemn mâna soldatului John şi îi spune „Mulţumesc pentru
tot ce faci pentru America”. Şi astfel clipul propagandist e desăvârşit. Filmul
însă, nicidecum. Dear John ratează pe
toate planurile. L-aş recomanda doar amatorilor de reclamă patriotică deşănţată
şi de intrigi afective inducătoare de diabet.
3 comments:
doamne, mai prinde asa ceva? in vremurile astea de cvasi pace mondiala si internauteala perpetuua? :)) miroase a carpa putreda...
teeeach... de ce v-ati uitat la un film de genu' astuia? Got bored or really curios to see a new movei from Hallstrom? Oricum, desi e evident ca o carte nu trebuie judecata dupa coperti, doar la vazul afisului si al actorului principal am dat un simplu skip, chiar daca "draga Ion" suna apetisant:))
@Adina: yep, duhneste de-a dreptul! :)
@Claudiu: am zis ca dl H. merita o sansa, indiferent de nota primita de film pe imdb si de (contra)recomandarile primite de pe la prieteni. insa se pare ca au/ai avut dreptate: nici chiar el nu se descurca pe un text semnat de tartorele-siropar N. Sparks :D
Post a Comment