Contestat,
fetişizat, controversat – Charles Bukowski e subiectul perfect pentru un film
biografic. Proza lui adesea frustă şi vulgară, dar cu o indiscutabilă
capacitate de a reda viniete pline de culoare de la marginea societăţii
americane – dintre visători şi boemi, vagabonzi şi femei culese din bodegi
mizere – e adunată în şase romane. Ele completează o listă cu sute de poeme şi
povestiri scurte, publicate ani de-a rândul în colecţii obscure şi reviste cu
tiraj minuscul. Abia în ultimele două decenii ale vieţii a reuşit Bukowski să
se târască afară din umbra anonimatului, iar perioada de eşecuri repetate din
tinereţe îi marchează obsesiv cele mai multe scrieri.
Adesea centrate în jurul unor oameni rataţi,
blocaţi într-o existenţă ce nu duce nicăieri, dezabuzaţi, depravaţi, poate şi
agresivi, poveştile lui au fost asociate deopotrivă cu Henry Miller şi cu
scriitori Beat, ca Jack Kerouac sau Allen Ginsberg. La fel ca aceştia, Bukowski
reuşeşte să stârnească o nesfârşită fascinaţie nu numai prin ce şi cum scrie,
ci şi prin întreaga sa viaţă, prin nescrisul manifest boem la care a aderat
mereu fără compromisuri. După cum declară alter ego-ul său preferat în Factotum, a
deveni cu adevărat scriitor nu e o competiţie pentru popularitate în faţa
publicului ori a criticilor, ci una cu sinele. E un drum lung, ce trebuie făcut
„până la capăt”, chiar dacă asta înseamnă să pierzi iubite, neveste, rude,
joburi, sau poate chiar să-ţi pierzi minţile. Un drum ce poate însemna să nu
mănânci zile în şir, să îngheţi de frig dormind pe o bancă în parc, ori chiar
să ajungi la închisoare. Să fi luat în râs sau condamnat la izolare. Iar
scriitorii ce populează poveştile lui Bukowski, cu toţii proiectaţi după chipul
şi asemănarea sa, ajung nu de puţine ori să treacă prin toate aceste teste de
rezistenţă.
Potenţialul cinematografic al vieţii şi al
romanelor lui Bukowski a fost intuit încă de prin anii '80, când Barfly,
cu un scenariu semnat chiar de autor şi avându-i protagonişti pe Mickey Rourke
şi Faye Dunaway, atrăgea atenţia la Cannes. Subiect acolo erau cei „zece ani de
beţie” din biografia lui Bukowski, în care eşecul literar l-a transformat
într-un paria trăind de azi pe mâine, făcându-şi veacul în baruri sordide,
între încăierări cu alţi beţivi şi aventuri cu femei uşoare. Factotum (2005)
este a doua încercare de a-l surprinde pe autor într-o peliculă americană, de
data asta cu Matt Dillon şi Lili Taylor în rolurile principale. Din nou,
Bukowski – prin alter ego-ul Henry Chinaski – e schiţat printre nesfârşitele
sale încercări de a fi publicat într-o revistă prestigioasă, lucrând orice ziua
pentru a-şi putea petrece noaptea scriind şi sorbind dintr-un pahar de vin
ieftin.
Pe post de „factotum”, Chinaski este, pe rând,
lucrător în congelatorul unei firme de livrat gheaţă, sortator de castraveţi în
faţa benzii rulante dintr-o fabrică de murături, ştergător al prafului de pe
statui în clădirea ziarului Times, şi – desigur – scriitor. Colecţionar
de joburi repetitive, complet anodine şi degradante în timpul zilei, el găseşte
uneltele escapiste necesare supravieţuirii în alcool şi în relaţii pasagere cu
femei de o moralitate dubioasă. Matt Dillon surprinde cu o binevenită acurateţe
grimasa bukowskiană în acest rol, mimica ştanţată de viciu şi lentoarea
ebriezată a vorbirii. Curioşii care vor asculta interviurile cu autorul
american colecţionate în The Charles Bukowski Tapes vor
constata cu câtă fidelitate se transpune actorul principal, cum surprinde
gesturi, expresii şi ritmuri definitorii. Iar dintre iubirile pasagere, Jan
(Lili Taylor) şi Laura (Marisa Tomei) construiesc deopotrivă câte o
personalitate complementară lui Chinaski, cu un ataşament comparabil pentru
sticla de alcool şi elanul autodestructiv aferent.
Mai departe de aceste
personaje, Factotum este unul dintre acele filme în care
regizorul îndrăzneşte să introducă scene cu tăceri lungi, dar rareori lipsite
de tâlc. Plin de dialoguri inteligente, dar şi cu un story ce pe alocuri stagnează
obositor. Memorabile rămân secvenţe ca cea în care Chinaski se află la un
interviu de angajare, iar funcţionăraşul de la fabrica de conserve îl întreabă:
„Scriitor? Eşti sigur?”. „Nu, nu sunt”, vine răspunsul, „sunt la jumătatea unui
roman”. „Despre ce?” continuă chestionarea. „Despre tot”. „Şi
despre...cancer?”. „Da”. „Chiar şi despre nevastă-mea?”. „Da. E şi ea acolo”.
Umorul fin şi ingenios al unor astfel de scene scoate filmul din marasmul
exceselor etilice ale anti-eroului. Dar sunt şi momente care nu prea duc
nicăieri, cum ar fi plimbarea cu iahtul lui Pierre, culegătorul bogat de
domnişoare fără casă de prin baruri. Cum era de aşteptat, Factotum nu
este un film centrat pe acţiune, ci pe atmosferă. El va fi cu siguranţă savurat
de fanii lui Bukowski, fie ei şi ocazionali, pentru plonjeul generos în
universul scriiturii sale. Pentru restul, probabil că nu va fi mai
mult decât o vizionare pasabilă.
3 comments:
Vara asta am devorat majoritatea cărţilor sale. Mi-au plăcut foarte mult.
imi amintesc ca am citit factotum acum ceva vreme dintr-o suflare, de pe laptop, iar filmul mi s-a parut f reusit, dialogul pe care l-ai mentionat absolut bestial, umor inteligent compensator al unor scene lungi desprinse parca din noul val romanesc ;))
@Alex: Atunci sigur iti va placea si filmul :)
@Adina: Mda, overall nu e chiar a masterpiece, dar pentru cine a citit pe nerasuflate cel putin o poveste de-a lui Bukowski e vizionare obligatorie ;)
Post a Comment