Nov 10, 2014

The Swimmer: Sub masca rânjită a fericirii

La fel ca Ulise al lui Homer, în drum spre Itaca, Ned Merrill pleacă într-o lungă aventură pe apă pentru a se reîntoarce acasă. Dar, la fel ca în romanul Ulise de James Joyce, aventura e mai degrabă simulată. În loc de a călători "peste mări şi peste ţări", Ned Merrill traversează un lanţ de piscine situate pe domeniile unor vile luxoase dintr-o suburbie bogată aflată în statul Connecticut. El este "înotătorul", personajul principal din filmul The Swimmer (1968), jucat de Burt Lancaster.
Chipeş, sănătos, bronzat şi foarte în formă, deşi trecut de prima tinereţe, Ned Merrill apare ca de nicăieri pe marginea bazinului unor prieteni, într-o dimineaţă senină. Ei par să nu-l mai fi văzut de multă vreme şi sunt foarte bucuroşi de reîntâlnire. Detaliile absenţei lui sunt ocolite elegant, ca şi cum ar reprezenta un subiect sensibil, o ameninţare la adresa zâmbetului perfect şi a alurii debordând de împlinire pe care o emană Ned. Privind în depărtare la un moment dat, el realizează că de acolo şi până la propria lui casă, se întinde un lanţ de vile cu piscine. Aşa că se hotărăşte să le străbată înot, în cursul zilei ce abia începe. Bazin după bazin, povestea lui Ned se conturează tot mai clar, vigoarea şi zâmbetul de succes îi pălesc tot mai mult, iar ziua devine tot mai puţin senină.
Inspirat dintr-o poveste publicată de John Cheever în revista The New Yorker, filmul The Swimmer ne aminteşte că, în spatele zâmbetului larg asociat în reclame consumului şi deţinerii de bunuri multe şi opulente, nu se află prea des fericirea. Dimpotrivă, zâmbetul poate fi doar o mască ce ascunde anxietate, depresie şi groaza ratării. Bărbatul care la început pare întruchiparea bunăstării şi a succesului, nelăsând urmele timpului să i se vadă pe faţă şi pe trup, deşi ele sunt evidente la cei mai mulţi dintre prietenii săi, se dovedeşte până la final a fi de fapt un om extrem de vulnerabil, singuratic, care a pierdut totul, un ratat. Miza filmului, preluată de la Cheever, e să demaşte felul în care societatea de consum instigă la afişarea unei fericiri false şi ne încurajează să arborăm o mască a tinereţii perpetue, sub care, de fapt, se află adesea o realitate complet diferită.
Povestea lui Cheever şi filmul în sine pot fi privite ca o critică a societăţii consumeriste, a lumii hrănite cu ideea că a cheltui bani şi a poseda bunuri materiale reprezintă treptele necesare pentru accederea fericirii. Teza nu e una nouă acum, dar nu era neapărat populară în momentul apariţiei filmului. După anii '60, au urmat destule alte filme care vorbesc despre falsul acestor suburbii americane în care locuitorii trăiesc cu iluzia colectivă că bunăstarea materială reprezintă în sine o garanţie a satisfacţiei universale. E suficient să ne amintim de două titluri ale anilor 2000 – Revolutionary Road (2008) şi Little Children (2006) – care scot la vedere spleen-ul ce marchează atmosfera suburbiilor bogate din Connecticut.
Periplul pe marginea piscinelor luxoase din vecini dezvăluie gradual tot mai multe despre viaţa dictată de puterea de consum şi despre ce anume îl macină pe Ned Merrill în The Swimmer. E tulburător de impresionantă scena în care el îl întâlneşte pe copilul semi-abandonat al unei familii destrămate de bogătaşi, şi încearcă să îl convingă că poate să înoate, deşi copilul priveşte anxios intratul în apă şi sportul în general. Cum? Personajul lui Burt Lancaster intră împreună cu copilul în piscina goală şi simulează înotul. Deşi la început plină de candoare, poate chiar puţin amuzantă, scena capătă o turnură profund tragică spre final. „E prima dată când străbat un bazin întreg!”, spune  copilul încântat. „Dar oare contează asta, câtă vreme n-a fost apă în bazin?”, continuă el. „Sigur că da”, urmează răspunsul. „Câtă vreme îţi repeţi de suficiente ori o idee plăsmuită, ea devine realitate”, îi spune personajul lui Burt Lancaster. Afirmaţia relevă refuzul său persistent de a accepta ce i se întâmplă în mod real. Ned Merrill e atât de convins că masca succesului şi a fericirii pe care şi-a pus-o reflectă propria sa identitate, încât nu acceptă firescul întrebării copilului, refuză să observe că trăieşte într-o minciună. Până la finalul filmului, însă, minciuna ajunge să fie strivită cu brutalitate de starea reală de fapt, ce pătrunde intruziv pe ecran în momentul în care personajul ajunge la capătul drumului.
Spre deosebire de Ulise al lui Homer, pe care Penelopa îl aşteaptă credincioasă, Ned Merrill nu găseşte acasă decât o ruină. O casă enormă şi goală, în care încearcă disperat să se adăpostească de o furtună proaspăt stârnită. Finalul complet netriumfalist aduce o ultimă confirmare a valenţelor de anti-erou pe care Burt Lancaster le are în acest film, în opoziţie completă cu rolurile din prima parte a carierei sale. Lansat în mijlocul unei perioade de boom economic din istoria Statelor Unite, filmul The Swimmer nu s-a bucurat de un succes notabil, probabil tocmai din cauza mesajului sumbru şi anti-consumerist care îi stă la bază. El rămâne, însă, un film ce scoate la iveală câteva obsesii ce se vor dovedi persistente în societatea americană, întrupate într-un rol principal care probabil e printre cele mai bune din cariera lui Burt Lancaster.

No comments: