Să zicem că cineva vă invită să daţi o raită cu maşina timpului. Vă treziţi
brusc la începutul anilor '60, în statul Mississippi. Şi descoperiţi repede că
a fi alb acolo şi atunci însemna, din oficiu, două lucruri. Primul? Că făceai
parte dintr-o majoritate rasială confortabilă. Al doilea? Că, de la înălţimea
socială pe care ţi-o oferea acel confort, puteai da periodic câte un şut în
fund vreunui reprezentant al minorităţilor rasiale, fără ca cineva să se sesizeze
sau scandalizeze în mod deosebit. Acum coborâţi din maşina timpului şi păşiţi
în prezent. Anul 2012, tot peste ocean. Ce observi cu ochiul liber, alb fiind,
aici şi acum? Cel puţin două lucruri. Primul? Că ai un preşedinte de culoare.
Al doilea? Că trăieşti într-o ţară în care numărul de naşteri din familii
non-albe (negre, hispanice, asiatice ş.a.) e pe cale să îl depăşească pe cel
din familii albe. Bye-bye
„majorităţii confortabile”! Aşadar, mişcarea pentru drepturile civile a învins,
discriminarea pozitivă a dat rezultate, la fel şi legea imigrării din 1965.
Roata se întoarce încet, dar sigur. Minorităţile de ieri formează majoritatea
de mâine. Iar acum, de la înălţimea socială dobândită de asupriţii de ieri, ce
poate fi mai fain decât a da câte un şut în fund asupritorilor de atunci? Sau –
în termenii best-seller-ului The Help
de Kathryn Stockett – ce poate fi mai amuzant decât a scoate la iveală felii
din istoria tensiunilor rasiale, în care personaje albe sunt portretizate (literalmente)
mâncând rahat?
Pe aceeaşi undă cu acest ton vag revanşard, ecranizarea romanului The Help (tradus Culoarea sentimentelor) adoptă tiparul unei poveşti cu „personaje
negative” vs. „personaje pozitive”. În partea stângă a ringului: opresorii
albi, care îşi tratează servitorii negri ca pe nişte fiinţe inferioare. Deşi
eliberaţi de sclavie, aceştia din urmă sunt în continuare victimele unui şir
nesfârşit de intimidări şi umilinţe. Plătiţi prost, persecutaţi inclusiv de
oamenii legii, lipsiţi de voce în societate. În partea dreaptă a ringului:
opresaţii negri. „The help”, adică ajutoarele invizibile care fac gospodăriile impecabilelor
doamne din Jackson, Mississippi să meargă şnur. Bonele şi servitoarele care le
cresc copiii, le lustruiesc argintăria, pornesc aspiratorul şi pregătesc micul
dejun. Dar nu au voie să folosească aceeaşi toaletă cu albii.
Castana fierbinte a unui astfel de film – pe care stă scris „nominalizare
la Globurile de Aur” chiar şi înainte de a începe prima zi de filmare – a fost
prinsă de Tate Taylor. Nu vă spune mai nimic numele? Nici mie. Şi asta probabil
pentru că, pe de o parte, s-a ocupat mai mult de actorie decât de regie până
acum. Iar pe de alta, pentru că e una dintre acele feţe interşanjabile din
filmele americane, care apare în diverse roluri secundare, de obicei fără prea
multe replici sau prezenţe memorabile. Însă toate astea nu l-au împiedicat pe
Tate Taylor să înţeleagă foarte clar de ce anume are nevoie publicul mainstream
de la un astfel de film. De o poveste cu morală, desigur. Una care trasează un
mesaj fără echivoc, generator de aplauze frenetice din partea luptătorilor
contra rasismului, a feministelor şi a amatorilor de „poveşti de succes”.
Aşa că, păstrând proporţiile demonstrative ale romanului, filmul distribuie
actriţe de culoare pline de culoare (sic!) şi actriţe albe serbede. Cu excepţia
lui Jessica Chastain, care reuşeşte să pună pe nişte tocuri enorme un personaj à
la Marylin Monroe, pe cât de lubric, pe atât de uman, tot restul actriţelor
albe arată ca o armată informă de cabotine. Cu zâmbetele lor Colgate, cu kilogramul
de fixativ ce le menţine coafura la staturi ameţitoare şi cu rochiile apretate,
ele par – toate – la fel. (Nemaivorbind de soţii lor, care, practic, nici nu
există în film. Feţe pe care le uiţi în secunda doi după ce le-ai întâlnit.
Prezente doar pentru a spune „Da, dragă” din când în când.) Până şi Emma Stone,
în rolul lui Skeeter – jurnalista care pune pe hârtie mărturiile de umilinţă şi
durere ale servitoarelor negrese – se distinge cu greu din masa de personaje
decolorate.
De cealaltă parte, însă, se află Viola Davis şi Octavia Spencer. În
rolurile primelor două servitoare de culoare care se decid să rupă tăcerea şi
să îşi spună public povestea – riscându-şi jobul şi chiar viaţa –, ele devin
rapid centrul real al filmului. O simplă privire şi o mişcare imperceptibilă a
buzelor pe faţa Violei Davis face cât douăzeci de replici scremute ale armatei
de cabotine descrise mai sus. În rolul unei femei de vârstă mijlocie, pentru
care preţul multor ani petrecuţi ţinând o gospodărie deţinută de albi a fost
viaţa propriului fiu, ea scoate la iveală o expresivitate gravă, profundă. Îţi
trezeşte interesul şi empatia parcă fără a face vreun efort special în sensul
ăsta. Prin simpla ei prezenţă, prin modul firesc în care scrie şi vorbeşte.
Realizat cuminte, cu ochii aţintiţi într-o carte ce probabil se numeşte
„Cum să transmiţi un mesaj cât mai clar şi evident printr-un film. Ghid pentru
începători.”, The Help nu rezervă
prea multe surprize. Şi nici nu prea lasă loc de subtilităţi. Cu toate astea,
subiectul său îl transformă într-o vizionare necesară. Şi îi dă toate şansele
unei prezenţe notabile printre filmele din 2011 cu nominalizări la premii
prestigioase.
2 comments:
Pe de alta parte George Lucas sustine ca Hollywood respinge filmele "all-black" pentru ca nu le poate marketa: http://www.bbc.co.uk/news/entertainment-arts-16525977
Interesant articol, thanks! Insa The Help e mai degraba white vs black decat all-black. Deci tinteste o audienta mult mai larga (si prin distributie, si prin cat de simplut e story-ul). De fapt, poate ca e un film pentru albi despre cat de naspa s-au purtat bunicii si strabunicii lor :) Cumva le hraneste vina colectiva, mai stii? Imi aminteste de apetitul bizar cu care s-au dus nemtii sa vada Inglorious Basterds la cinema, cum imi povestea un prieten care traieste acolo :)
Post a Comment