Sunt anumite chestii care iti raman lipite de retina mult timp dupa ce s-a incheiat genericul final din Import/Export - filmul lui Ulrich Seidl ce juxtapune traiectoriile a doua personaje pornite in cautarea unei vieti decente; unul spre vest, altul spre est. Iata cateva:
- Cenusiul sumbru al peisajului urban est-european. Slovacia, Ucraina - cine mai face diferenta? Omniprezente sunt apartamentele minuscule ascunse in colosii gri de beton, cu a lor eterna vopsea scorojita, unde locuiesc inghesuite familii triste si numeroase. Femei ce cara apa in canistre enorme, se incalzesc langa resouri improvizate si se spala deasupra unui lighean ciobit, incalzit pe aragaz. Si cu toate astea raman surprinzator de feminine. Ca o ultima urma de normalitate, continua sa isi incaltze cizmele cu toc si sa-si aranjeze pletele blonde.
- De o parte, umilinta suprema pe care gastarbeiter-ul e gata sa o inghita in tacere. Oricata pentru a obtine banutii asteptati la sute de kilometri departare, intr-un loc dezolant numit "acasa". De alta parte, lacomia cu care autohtonii cultiva complexul de inferioritate al noului venit. Placerea cu care il calca in picioare - poate pentru a-si potoli propriile frustrari, poate pur si simplu pentru ca-i miros disperarea, sau poate pentru ca se simt amenintati de el.
- Analog, umilinta pe care e in stare sa o suporte inadaptatul, perdantul din societatea autohtona. Cel care e in stare de orice pentru a simti gustul succesului si bunastarii promise la televizor. Dar care esueaza chiar si in estul salbatic.
- Violenta mocnita ce colcaie pretutindeni si din cand in cand rabufneste cu o forta tulburatoare, conturand o stare ce aminteste de filmele lui Haneke.
No comments:
Post a Comment