Replica din
titlu vine cândva în a doua jumătate a Solaris-ului
lui Andrei Tarkovsky. Dacă mai ai creierul încă receptiv după cele vreo două
ore de poveste în pas lent de până atunci, de dezbateri abstracte despre
limitele cunoașterii și moralitatea vs. imoralitatea științei, atunci îți dai
seama rapid că în aceste cuvinte stă miezul filmului. „Suntem cu adevărat pregătiți să cunoaștem noi lumi, în afara
Terrei?”, întreabă Tarkovsky, adaptând ideea din romanul-cult al autorul SF
Stanislaw Lem. „Sau nu suntem
capabili decât să ne vedem pe noi înșine, oglindiți într-o civilizație
extraterestră?”. Întrebările deschid calea unor dezbateri importante, însă, din
păcate, pentru a ajunge la ele trebuie să reziști eroic multor secvențe și
cadre imposibil de lungi și cu un loc greu de explicat în economia poveștii. Cu
riscul să îmi pierd de aici înainte cititorii care îl venerează pe regizorului
sovietic, trebuie să spun că această primă interpretare cinematografică notabilă
a cărții lui Lem, care lua Marele Premiu al Juriului la Cannes în 1972, e o
vizionare solicitantă, poate chiar plicticoasă pe alocuri. Dar dacă reziști
unui story care se coagulează greu, descoperi un film ce te provoacă să îți pui
întrebări fundamentale.
Replica din
titlu apare și în remake-ul la Solaris,
făcut de Steven Soderbergh la trei decenii distanță după Tarkovsky. Sau poate
nu remake, ci reinterpretare. Fiindcă, de fapt, Soderbergh rescrie de la zero
povestea lui Stanislaw Lem pentru marele ecran, nu o ia pur și simplu și o
șterge de praf pe cea trecută deja prin lentila regizorului sovietic. Prin ce
diferă cele două ecranizări? În primul rând, prin punctul de rezistență tematic
al scenariului. Dacă Solaris-ul lui
Tarkovsky e un film SF, cu love story în plan secundar, Solaris-ul lui Soderbergh este un love story în ramă SF.
Apoi, regizorul
american adaptează povestea la răbdarea privitorului de secol XXI. Sau mai
degrabă la lipsa ei. Dar și la așteptările audiențelor crescute cu ochii la Hollywood.
Ceea ce nu înseamnă că rezultatul e un produs de serie, previzibil și cu efect
soporific pentru intelect. Într-un fel, Soderbergh „curăță” Solaris-ul
tarkovskian de toate cadrele care nu conduc în cel mai scurt timp la un
argument, la o structură de tip cauză-efect. El exclude lenevirea camerei
minute în șir asupra unei imagini (vezi interminabila scenă cu traficul de
mașini din orașul futurist imaginat în Solaris-ul
lui Tarkovsky, sau pendularea camerei asupra tabloului de Peter Bruegel),
oricât ar fi ea de relevantă sau simbolică în economia poveștii. În schimb,
păstrează miezul narativ atât de intrigant.
În varianta
lui Soderbergh, George Clooney joacă rolul lui Chris Kelvin, un psihoterapeut
care își duce existența urbană hipercentrată pe profesie într-o metropolă
aglomerată. E mereu obosit și poartă discret povara unui eșec personal despre
care vom afla abia ulterior. La un moment dat, primește o înregistrare video de
la un prieten care se află în echipajul de cercetare al planetei Solaris, prin
care acesta îl roagă să vină și să îl ajute la rezolvarea unei situații
imposibile. Și cu asta, până în minutul 5 de vizionare, intriga poveștii e
așternută clar și curat. Chestie care nu se întâmplă nici măcar după vreo oră
în cazul filmului lui Tarkovsky, când încă te întrebi care sunt motivațiile și
scopurile personajelor. Asta poate și pentru că Soderbergh alege să se
concentreze pe pista narativă mai „facilă”
a poveștii complexe create de Stanislaw Lem. În timp ce regizorul sovietic se
lansează într-o rețea abstractă de întrebări și dezbateri existențiale –
importante, dar dificil de transpus într-un film, fie el și de aproape 3 ore –,
cel american dezvoltă partea cea mai ușor de narativizat a romanului. Adică
povestea de dragoste. Odată ajuns în stația de observare a planetei Solaris,
personajul interpretat de Clooney suferă aceleași simptome bulversante ca
restul echipajului aflat aici. Mai exact, are parte de „vizitatori”. Persoane stocate cu grijă în memoria celor din
echipaj sunt recreate și materializate, încep să existe în carne și oase și să
aibă trăsături intelectuale umanoide. În scenă apare nevasta sinucisă în urmă
cu câțiva ani a lui Chris. Deși realizează că ea nu există, de fapt, că nu e decât
un construct al inteligenței extraterestre pe care se pare că o emană planeta Solaris,
Chris nu se poate stăpâni de la a o trata ca pe adevărata femeie pe care a
iubit-o. Ea joacă din nou jocul seducției, iar el participă voluntar. Copia
devine originalul. Cel puțin până la un moment dat.
Văzut mai degrabă ca un cadru pentru experimente afective decât pentru
sondarea granițelor abstracte ale cunoașterii și ale științei, scenariul SF al
lui Soderbergh e ceva mai ușor de digerat, pentru un privitor de secol XXI,
decât cel al lui Tarkovsky. (Și spun asta cu riscul să primesc o grimasă de
dezgust în locul unui salut, cu proxima ocazie când mă întâlnesc cu un
admirator inveterat al regizorului sovietic.) Pe de altă parte, Solaris-ul făcut în 2002 nu te face să
îți pui atât de multe întrebări la final. Nu îți deschide neapărat apetitul
pentru a reflecta la chestiuni fundamentale legate de existență, nu are ecouri
cu bătaie lungă, la fel ca romanul lui Lem, ci mai degrabă se consumă complet
și îți dispare din minte la apariția genericului The End.
2 comments:
chiar daca eu sunt „de partea” lui Tarkovsky nu pot decat sa te felicit pentru articol, foarte bine scris si bine argumentat.
mersi frumos, maria. stiu ca a privi critic un film de tarkovsky e un fel de sacrilegiu pentru multi :) am primit deja observatii mai mult sau mai putin aspre de la prieteni care ii sunt mari fani. ce sa zic, asta mi-e parerea, mi-o asum :)
Post a Comment