În topul filmelor care te fac să
fugi și să te înscrii la cel mai apropiat curs de jurnalism din momentul în
care începe să curgă genericul final, Toți
oamenii președintelui (All the President’s Men) de Alan Pakula
ocupă, fără îndoială, primul loc. Avântul justițiar al celebrului cuplu care a
dezgropat dedesubturile cazului Watergate, jucat irezistibil de Robert Redford
și Dustin Hoffman, pune meseria de jurnalist într-un fel de ramă sacră. Adesea
proiectez acest film pentru studenții din anul I la Jurnalism. Pe de o parte,
fiindcă e un exemplu de manual despre puterea presei în societate. Pe de alta,
pentru că sper să îi alimenteze pe studenți cu entuziasmul atât de necesar
practicării acestei meserii. Și să îi facă măcar puțin mai rezistenți la
dezamăgirile pe care le vor avea, foarte probabil, de îndată ce vor începe să
lucreze într-o redacție.
Filme
de genul celui regizat de Pakula în anii '70 vorbesc despre superbele valori teoretice ale jurnalismului
într-o lume democratică și te umplu cu o încredere virală în importanța acestei
meserii. Dar după ce genericul anunță ”The End” și îți muți privirea de la
ecran spre realitate, se cam termină totul. Entuziasmul e în cădere liberă. Nu
doar dacă te uiți în ograda proprie, la cazurile de ”tonomate” cu acte în
regulă, de jurnaliști care scriu după cum li se dictează. Ci și mai departe, la
lumea de peste ocean, unde descoperirea unui nou caz Watergate ar fi mult mai
puțin probabilă acum, după ce presa de toate culorile a fost încet-încet
cumpărată de corporații multinaționale. Iar producția de divertisment, de
hăhăială ieftină, pare să mănânce tot mai mult, pe zi ce trece, din spațiul
destinat investigațiilor jurnalistice pe probleme curente, reale, importante. Din
acest punct de vedere, Jurnalul unui iubitor
de rom (The Rum Diaries) e un film care te aduce cu picioarele pe pământ.
Filmul
îl are în centru pe Paul Kemp (Johnny Depp), un jurnalist american care vine să
se angajeze la un cotidian portorican de limbă engleză în anii '60. Adică aterizează în San Juan,
în centrul unei țări divizate între pro și antiamericani. Un stat încorporat
artificial în cadrul SUA, cu două limbi oficiale, unde localnicii care trăiesc
la limita subzistenței ies în stradă și își arată agresiv opoziția față de
regimul dictat de Washington. Cu alte cuvinte, Kemp nimerește într-un mic
paradis al jurnalismului de investigație. Cu subiecte de reportaj la tot pasul.
De la copiii portoricani nevoiți să
scormonească prin gunoaie, la petrecerile organizate pe iahturi luxoase de
investitorii americani ce văd în Puerto Rico ”o mare de bani”, un loc pe care
îl pot exploata cu profituri enorme. Dar poate să scrie despre toate astea?
Avântul de
tânăr jurnalist (și scriitor cu două romane și jumătate la sertar) al lui Kemp
e rapid domolit de o primă lecție de politică editorială primită de la
directorul american al cotidianului. Cititorii nu vor să afle despre probleme
sociale și despre viața perdanților, ci ”vor să știe cine câștigă”, spune el.
Vor povești de succes despre cum intervine America salvator aici, vor să afle
despre shopping în magazinele duty-free, despre plaje private idilice, la care
ai acces cu prețuri minuscule. Nu despre portretul de lumea a treia al
localnicilor, despre maldărele de gunoi de care te împiedici la tot pasul sau
despre luptele ilegale cu cocoși. Vor divertisment ușurel, de vacanță, dintr-un
Puerto Rico numai bun de afișat pe o carte poștală.
Chiar
dacă în Paul Kemp există un oarecare instinct de a opune rezistență, de a face
pe jurnalistul integru și luptător pentru dreptate, el este eficient adormit de
sticla de rom ce se află perpetuu prin preajma sa. Și de flacoanele cu droguri
dubioase sau butelcile cu alcool home-made care par să-i răsară veșnic în cale
și se cer băute. Așadar, Jurnalul unui
iubitor de rom nu devine un film cu adevărat critic la adresa unui sistem
care erodează valorile morale fundamentale ale meseriei de jurnalist, ci mai
degrabă o serie de observații detașate ale fenomenului. Ba chiar amuza(n)te, pe
alocuri. Paul Kemp e, după cum se autodeclară, mai degrabă scriitor decât
jurnalist. Adică îl interesează mai mult să contemple – printr-un filtru cețos,
cu iz etilic – nedreptățile endemice suferite de portoricani, decât să
intervină militant pentru eradicarea lor.
1 comment:
Am vazut filmul la cinema si nu mi-a placut deloc, dar parerile sunt impartite
Post a Comment